Drony w służbie Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni

Akademia Marynarki Wojennej ma nowy powód do dumy. Jest nim wyjątkowe laboratorium Militarnych Systemów Informacji Przestrzennej. To właśnie w nim powstawać będą m.in. elektroniczne mapy nawigacyjne czy trójwymiarowe obrazy terenu. Laboratorium składa się z 12 stanowisk studenckich oraz 2 dla wykładowcy i instruktora. Każde zaopatrzone zostało w specjalistyczne oprogramowanie fotogrametryczne „PIX4D”, które pozwala zamienić zdjęcia zrobione z nalotu drona w mapę terenu. Program umożliwia tym samym mierzenie kątów i odległości między obiektami, co pozwala np. obliczyć powierzchnię danego obszaru. Ponadto w laboratorium wykorzystywane jest również oprogramowanie systemów informacji geograficznej „ArcGIS” dostarczone przez ESRI Polska, przedstawiciela Environmental Systems Research Institute – światowego lidera w tworzeniu tego typu oprogramowania.
 
Na zajęciach studenci poznawać będą zagadnienia związane ze zbieraniem, przetwarzaniem, analizowaniem, wizualizacją oraz udostępnianiem danych przestrzennych. Nowoczesne technologie umożliwią im tworzenie elektronicznych map nawigacyjnych (ENC), dodatkowych warstw wojskowych (AML), numerycznych modeli terenu oraz papierowych morskich map nawigacyjnych.
 
Na wyposażeniu laboratorium – poza sprzętem komputerowym i specjalistycznym oprogramowaniem – znalazły się także trzy wysokiej klasy drony marki DJI, wyposażone kamery 4K o wysokiej rozdzielczości, służące do zebrania danych fotogrametrycznych. Każdy dron ma możliwość wykonywania pomiarów w sposób autonomiczny przez ponad 40 minut. Zebrane w ten sposób dane będą dalej wykorzystywane do tworzenia ortofotomap, czyli map ze zdjęciami z nalotu drona, które są podobne do tych wykorzystywanych w Google Earth. To jednak nie wszystkie możliwości laboratorium, gdyż tworzenie trójwymiarowego zobrazowania terenu także się do nich zalicza. Taki obraz powstaje dzięki wielomilionowym chmurom punktów pomiarowych, które uzyskują drony.
Ważną pomocą dydaktyczną laboratorium jest również środowisko programowania C++Builder 10.2 Tokyo Enterprise/Architect. Pomoże ono zgłębić tajniki programowania urządzeń mobilnych takich, jak smartphony, tablety, ipady oraz umożliwi wykorzystanie tej umiejętności w geomatyce, np. przy tworzeniu serwisów WMS (Web Map Service) lub WFS (Web Feature Service).

Podniesienie bandery na ORP Kormoran przy nabrzeżu Pomorskim
Miasta szczęśliwe? Gdynia mówi, jak to się robi
Zakłócenia w dostawie zimnej wody
159 tysięcy z puszki dla gdyńskich hospicjów
Miasto wspiera mieszkańców Pekinu