Car-sharing, czyli jak to działa w praktyce

Jak wkomponować car-sharing w system transportu zbiorowego? Jak w praktyce wygląda wypożyczenie auta, podróż i rozliczenie jazdy? Jakie są kierunki i prognozy rozwoju car-sharingu w Polsce? Jak wpłynie on na rozwój transportu? Na te i inne pytania odpowiadali specjaliści podczas konferencji dotyczącej dobrych praktyk car-sharingu, która odbyła się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. Konferencję, za pośrednictwem transmisji on-line, otworzył Michał Kurtyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii. Na miejscu uczestników przywitała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
 
Podczas spotkania rozmawiano m.in.o specyfikacji car-sharingu elektrycznego, strategii jego planowania czy sposobie wkomponowania go w ideę Smart City. Wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz oraz Anna Badeńska, koordynator projektu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego z Wrocławia opowiadali o roli samorządów przy wdrażaniu car-sharingu. Na przykładzie swoich miast przedstawili modele biznesowe oraz wyjaśnili korzyści płynące z wprowadzenia tej usługi.
 
Car-sharing to nowy, wygodny sposób przemieszczania się po mieście. Umożliwia korzystanie z samochodów bez konieczności ich zakupu – wypożyczając je do poruszania się na stosunkowo niewielkich dystansach. Wprowadzenie w miastach floty nowoczesnych, ekologicznych pojazdów jest także jednym ze sposobów na ograniczenie emisji spalin.
 
A jak w praktyce wygląda logowanie do aplikacji, dzięki której można samochód wynająć, wypożyczenie auta i jazda? Wyjaśnia Daniel Topczewski, dyrektor zarządzający projektami strategicznymi z firmy Keratronik.
 
Prace nad wprowadzeniem w aglomeracji trójmiejskiej coraz popularniejszego na całym świecie car-sharingu zainicjowała Gdynia. Wdrożenia usługi planowane jest pod koniec 2017 roku. Wtedy udostępnionych ma zostać ok. 70 pojazdów. W 2018 roku ich liczba ma wzrostnąć do 200. Początkowo klienci będą korzystali z floty samochodów niskoemisyjnych, w tym hybrydowych. Do roku 2020 mają one zostać zastąpione przez pojazdy elektryczne.
 
28 sierpnia w Gdyni przedstawiciele władz miast naszego regionu podpisali list intencyjny, deklarując wolę współpracy przy wdrażaniu usługi car-sharingu. W rozpoczęty z inicjatywy Gdyni projekt włączyły się także Gdańsk, Sopot, Reda, Rumia, Wejherowo i Pruszcz Gdański. Oprócz włodarzy poszczególnych miast, sygnatariuszami porozumienia zostały także Innobaltica Sp. z o.o. oraz firmy wdrażające usługę – Keratronik, Panek i Traficar.

Podniesienie bandery na ORP Kormoran przy nabrzeżu Pomorskim
Miasta szczęśliwe? Gdynia mówi, jak to się robi
Zakłócenia w dostawie zimnej wody
159 tysięcy z puszki dla gdyńskich hospicjów
Miasto wspiera mieszkańców Pekinu